preskoči na sadržaj

Osnovna škola Zamet Rijeka

Login
Tražilica
 

e-Dnevnik

Kalendar
« Travanj 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
Prikazani događaji

Misao mjeseca

Svibanj

Svatko ima jednake mogućnosti da bude onoliko velik koliko to želi.

Jeremy Collier

 

Povratak na prethodnu stranicu Ispiši članak Pošalji prijatelju
O nama...
Autor: Marjana Seršić, 30. 11. 2018.

Poludnevni boravak u OŠ Zamet, (u daljnjem tekstu PDB), je dio Odjela boravka Doma za odgoj djece i mladeži Rijeka, u kojem se provodi poseban oblik preventivnog rada odnosno sociopedagoški tretman s djecom osnovnoškolske dobi koja ispoljavaju probleme u ponašanju (ili su u riziku da ih razviju) i s njihovom primarnom sredinom (obitelj, škola).

           Cjelokupni tretman je primarno usmjeren na što raniju identifikaciju bilo kojeg oblika odstupanja u ponašanju na pružanje pomoći u otklanjanju već očitovanih teškoća te zaustavljanje njihova daljnjeg napredovanja.    više... 


Tretman se provodi u okviru prostora osnovne škole, što omogućuje pravodobno interveniranje u svakom pojedinom slučaju. Dijete nije potrebno izdvajati iz njegova socijalnog okruženja već mu je osigurana svakodnevna, direktna stručna pomoć u prevladavanju prisutnih teškoća. Na taj način odgajatelj ima mogućnost pratiti i kontrolirati djetetovo funkcioniranje te kontaktirati i surađivati s nastavnicima i stručnom službom škole.

           Prema dosadašnjem iskustvu u radu s djecom u osnovnim školama primijećen je sve veći porast djece s problemima u ponašanju kao i povećani rizici da se isti razviju. Najčešći aktivni oblici problema u ponašanju su: agresivnost, autoagresivnost, impulzivnost, hiperaktivnost, bježanje od kuće, bježanje od škole, neizvršavanje školskih obaveza, druženje s osobama socijalno neprihvatljivog modela ponašanja, nepoštivanje autoriteta, skitnja, eksperimentiranje ili uživanje sredstava ovisnosti. Najčešći pasivni oblici su: plašljivost, povučenost, plačljivost, sklonost subjektivnoj ili objektivnoj izoliranosti, izrazita nekomunikativnost, znatno izražena motorička mirnoća. Moguće je zamijetiti još neke znakove prisutnosti problema kod djeteta: tikovi, grickanje noktiju, enureza i enkopreza (o čemu informacije najčešće dobivamo od članova djetetove obitelji).

          Problemi u ponašanju razlikuju se po intenzitetu, odnosno učestalosti ispoljavanja. Prema tome ih svrstavamo u tri razine:

  1. razina: odstupanja u ponašanju koja se zamjećuju kao izdvojeni znakovi (simptomi) samo povremeno, u različitim vremenskim intervalima (nisu fiksirani);
  2. razina: problemi u ponašanju koji se učestalo ponavljaju, u djetetu perzistiraju neko dulje vrijeme i čine elemente njegova ukupnog modela neprihvatljivog ponašanja;
  3. razina: problemi u ponašanju koji su čvrsto fiksirani; u ovoj su skupini djeca ili maloljetnici koji se javljaju kao počinioci kaznenih dijela (asocijalnih ili antisocijalnih oblika ponašanja)

Tretmanom u PDB-u obuhvaćena su djeca koja ispoljavaju: neke od problema u ponašanju iz 1. ili 2. razine.

Kriteriji za uključivanje djece u PDB

          Indikacije: školski neuspjeh, neizvršavanje školskih obaveza, 1. i 2. razina problema u ponašanju, loš socio-ekonomski status u obitelji (izostaju osnovni materijalni uvjeti za primjeren razvoj i školovanje), prisutnost faktora rizičnosti kod djeteta ili u obitelji za razvoj problema u ponašanju.

          Tretman u PDB-u traje do ispunjenja ciljeva tretmana (oko 2 školske godine). Nepoželjno je dugotrajnije tretiranje jer je osim zadaće saniranja problema potrebno djetetu omogućiti što skoriji početak individualizacije. Od ukupnog broja korisnika tretmana izdvaja se izvjestan broj djece kojima je potrebno pružati pomoć i podršku i dulje od dvije godine (takva djeca zbog objektivnih ili subjektivnih okolnosti sporije napreduju).

Korisnici tretmana PDB-a

            Korisnici tretmana PDB-a u OŠ Zamet su djeca od drugog do osmog razreda, u dobi od 8 do 15 godina starosti, koja su u PDB uključena u skladu s prethodno navedenim kriterijima. Evidentno je da djeca već u prvom ili drugom razredu osnovne škole počinju ispoljavati različite neprilagodbe u školskoj sredini, teškoće u učenju i vladanju. Prema dosadašnjem praktičnom iskustvu uputno je što ranije obuhvaćanje djeteta ovim tretmanom, odnosno neposredno nakon detektiranja odstupanja u ponašanju.

CILJEVI TRETMANA

           Generalni cilj ovog tretmana je postizanje takvih pozitivnih promjena u funkcioniranju korisnika i to  u odnosu prema sebi, drugima i vanjskom svijetu koji će im  omogućiti funkcioniranje na različitim razinama uspješne osobne, obrazovne i socijalne integracije.

           Korisnicima tretmana pruža se pravodobna, direktna i kontinuirana pomoć u: spoznavanju i izgrađivanju pozitivne slike o sebi, usvajanju pravilnih tehnika učenja školskog gradiva, učenju socijalnih vještina koje omogućuju djetetu lakšu prilagodbu različitim socijalnim ulogama i zahtjevima socijalne sredine, uspješnu integraciju u grupu vršnjaka te poučavanje kreativnim sadržajima provođenja slobodnog vremena.

AKTIVNOSTI I METODE RADA

Metoda grupnog rada   

            Tretman djece u PDB-u organiziran je prema metodi grupnog rada. Cilj je jačanje međusobne povezanosti članova skupine, usmjerenost jednih na druge, odnosno izgrađivanje zajedništva. Zadovoljavanjem potrebe za pripadanjem  omogućuje se ispunjenje niza specifičnih potreba učenika, te saniranje njihovih poteškoća. Vrlo važan odgojni moment je dobar odnos odgajatelj-dijete. Uz ostvarivanje takvog odnosa, odgajatelji su usmjereni na izgrađivanje pomagačke atmosfere nedirektivnim i demokratskim tipom vođenja.

            Na putu napretka i uspješnosti u skladu s individualnim potrebama i mogućnostima svakog djeteta i strukturom odgojne skupine (napominjemo da su skupine heterogene po dobi, spolu, vrsti problema u ponašanju), osnovna smjernica u pristupu odgajatelja je primjena poticajnih metoda i sredstava.

Individualni rad

Individualni oblik rada provodi se kao nadopuna grupnom radu obzirom na konkretne, trenutne potrebe ili probleme djeteta, te kroz individualizirani pristup usmjeren na tretiranje posebnih poremećaja učenja (npr. Teškoće u čitanju, pisanju, bitno smanjen kapacitet pažnje itd.). Takav individualni oblik rada provodi se izvan okvira šestosatnog grupnog rada, korištenjem klasičnih pedagoških metoda i sredstava rada:

IZVRŠITELJI PROGRAMA

        Realizaciju programa provode djelatnici Doma za odgoj djece i mladeži Rijeka: psihologinja Lidija Barić i socijalna pedagoginja Ivana Požar-Matijašić. Osnovni naglasak u radu odgajatelja je prepoznavanje i gratifikacija specifičnih potreba svakog pojedinog djeteta, kroz korištenje pedagoških metoda grupnog i individualnog oblika rada u direktnom bavljenju učenicima. Odgajatelji koji rade u ovom programu su osposobljeni za korištenje različitih socijalnih vještina, sposobnošću empatije, raspolažu razumijevanjem i osnovnim znanjima o karakteristikama djece s problemima u ponašanju, uvažavaju i poštuju međusobne različitosti, posjeduju sposobnost timskog pristupa u rješavanju problema. Također je prijeko potrebna njihova suptilnost u komunikaciji, sposobnost organiziranosti i odgovoran pristup u radu, te inventivnost i kreativnost u iznalaženju rješenja u problem situacijama, kao i informiranost o pozitivnim i negativnim posljedicama interesa i sklonosti koje prenose na djecu.

UVJETI PROVOĐENJA PROGRAMA

      Tretman se odvija u prostoru Osnovne škole Zamet, u dvije odgojne skupine sa po 12      korisnika (ukupno 24 korisnika). Prostor se sastoji od jedne velike učionice i jedne male učionice, gdje se djeca odvajaju za vrijeme grupnog učenja, a zajednički koriste prostor velike učionice za provođenje slobodnog vremena. Ovisno o smjeni nastave djeca dolaze na odjel prije ili poslije nastave. Rad s djecom na odjelu organiziran je u vrijeme  od 9:30 do 16:00.

         Odgojne skupine formiraju se na početku svake školske godine, kako bi se što prije stvorili uvjeti za kvalitetan rad s djecom. Prijemi se mogu iznimno dogovarati u tijeku školske godine ako za to postoji potreba ili se oslobodi mjesto.

        Djeca svakodnevno provode u grupi oko pet sati dnevno, a to je vrijeme u kojem se organiziraju različite grupne aktivnosti, te rad na saniranju teškoća i savladavanju obrazovnih sadržaja. Boravak djece na odjelu svakom djetetu omogućuje upućenost na grupu i pomoć odgajatelja tijekom cijelog dana boravka u školi, a odgajatelju pruža mogućnost pravovremenog reagiranja, kontinuirane suradnje s nastavnicima i informiranosti o svakom djetetu.

         Prije i poslije rada u grupi obavljamo poslove  individualnog rada, rada s roditeljima, suradnje sa stručnom službom škole i ostalim službama i ustanovama s kojima je to potrebno,  poslove vođenja dokumentacije, sudjelovanja na stručnim  sastancima, komuniciramo i surađujemo s matičnom Ustanovom i drugim odjelima i drugo. Vikendom dežuramo na nekom od odjela matične Ustanove. Dva puta u polugodištu, najčešće subotom organiziramo odlazak sa skupinom u kino, kazalište, šetnju, obilazak grada, sportska natjecanje, humanitarne akcije.





[ Povratak na prethodnu stranicu Povratak | Ispiši članak Ispiši članak | Pošalji prijatelju Pošalji prijatelju ]
preskoči na navigaciju